CMS – Content Management System

Jag brukar säga till mina uppdragsgivare att 1990 räckte det med en enkel och rak hemsida för företag, information och annat av intresse för publicering på webben. 1998 hade flera webbplatser byggt sin webbplats kring frames. 2004 hade flera webbplatser satsat på struktur och finesser med ajax, flash, och css.
… och 2010 är året när webbnärvaro handlar mer om att underhålla och aktualisera sitt innehåll än att bara ha en statisk webbsida – eller som jag kallar det, sitt  ”visitkort” online.

Vad är alternativet? Jo, att bygga sin webbplats kring ett system som tillåter att individer utan några som helst kunskaper i semantisk koduppbygnad kan gå in och UPPDATERA själv texter, bilder och annan viktig information. För flera år sen var detta en omöjlighet med webbplatser där kod, text och bilder var blandat.

Dessa system kallas för CMS – Content Management Systems, direktöversatt till innehållsadministrativa system. Fördelen med dessa system är att jag som utvecklare kan erbjuda teknik som majoriteten kan använda. Kan du blogga, så kan du uppdatera information på din webbplats utan att behöva ringa/maila/besöka din utvecklingskonsult. Inte heller behöver du oroa dig för att någon går in och ändrar i koden till webbplatsen eftersom innehåll och kod är strikt åtskilda från varandra – och även informationen på webbplatsen kan regleras med olika typer av behörighetsnivåer.

Jag rekommenderar open-source plattformar såsom:

I ovanstående fall arbetar jag som utvecklare med följande områden

  • Användarvänlighet – uppbyggnad av var informationen ska presenteras, text, menyer etc
  • Informationsstruktur – hur informationen ska ordnas och sorteras, kategorier och sektioner
  • Moduler och tillägg – finesser och andra funktionaliteter införlivade i designen, kalender, kontaktformulär etc
  • Sökmotoroptimering – Meta taggar, robotinstruktioner, sitemap etc

Som webbdesigner formger jag följande:

  • Grafiskt gränssnitt – det du ser på webbplatsen (färg, form och estetik)
  • Bilder och animationer – bildtagning och bildredigering, och även animationer i flash

Som textförfattare kan jag ta fram informativa och säljande texter – med vinkling mot sökmotoroptimering (dvs keyword användande och effektiv keyword density)

Patrick Schooner arbetar sen 2009 som affärsutvecklare vid DT Legoindustri AB.
Vid sidan om arbetet frilansar han privat som affärsrådgivare, webbutvecklare och formgivare.

Artiklar & Rådgivning